O pociągach i kolei na blogu:
Na kolejach robi sie…duzo.
Pzdr dla PKP, wiem do znudzenia
Pozdrowienia dla PKP, ponownie:)
ROBI SIE…duzo!
Pozdrowienia dla PKP odc.429 – hard sleeper.
Pozdrowienia dla PKP odc.237


 

W Chinach jest standard dla kazdego, od najwolniejszych i najstarszych skladow pamietajacych Rewolucje Kulturalna po pachnace nowoscia i sunace z predkoscia do ponad 300km/h nowoczesne pociagi CRH(China Rail High-speed). Na zwyklych pociagach mamy 4 klasy: hard seat, soft seat, hard seat oraz soft seat(lux pomijam).

Hard seat– najtansze bilety, najbardziej zatloczone i zasyfione i halasliwe wagony. Wagony czesto ‚obstawione’ sa pasazeram i bez miejscowek(cos jak pociag na Przstanek Woodstock). Dobra opcja dla chcacych zobaczyc ‚prawdziwe’ Chiny, jednak calonocna podroz dla wiekszosc ludzi pozostanie w pamieci jako koszmar;)

Soft-seat– wygodniejsza wersja ‚twardego siedzenia’, bedzie czysciej spokojniej, luzniej i troche drozej. Lepiej niz hard seat, i nadal mniej wygodnie niz hard sleeper.

Hard sleep– zdecydowanie najpopularniajesza i najlepsza opcja na dluzsze trasy. Wagodny podobne do rosyjkich plackartnych, ale inny uklad lozek(2×3). Wyrko(gorne natansze, dolne troszke drozsze) z posciela i poduszka, stolik i sie jedzie. Hard sleeper srednio jest 2x drozszy od hard seat’a

Soft sleep– ponownie, wyzszy standard niz w twardej lezance. Przedzialy sa 4-osobowe, zamykane(odpowiednik rosyjskiego kupiejnego). Problem z nimi jest taki, ze cena zesto dorownuje polaczniom lotniczym na tej samej trasie. Kiedys sie mowilo, ze VIPy jezdza ta klasa, dygnitarz,e oficjele i wyzsze sfery, teraz to juz nie do konca prawda. Nie ma juz w pociagu tak wyraznego podzialu.

CRH (China Rail High-speed)

Czyli duma chinskich kolei, i slusznie. Sklady zupelnie nowe, przystosowane do rozwijania predkosci, ktore nigdy nie pojawia sie w Polsce. CRH sa

1)szybsze – od 200 do 350km/h. W tak duzym kraju zapewnienia swobody przemieszczania sie ludziom jest kluczowe, szczeoglnie jesli zestawimy to z migraja, ktora rzuca ludzi w najdalsze rejony kraju.

2)punktualne– pogoda nie ma wplywu na przejazd(pomijajac ekstremalne okolicznosci przyrody). CRH sa punktualne, praktycznie co do minuty. Oczywiscie zdarzaja sie opoznienia ale jest to maly procent.

3)wygodne– wygone fotele w 2klasie, bardzo wygodne w 1szej i luksusowe w super klasie i biznes. Czysto, cicho, przyjemnie. Duzo miejsca na nogi i generalnie jest dobrze.

4)’latwiejsze’– fakt, CRH jest drozsze, ale dzieki temu duzo bardziej realne jest dostac bilet czesto nawet od reki( swieta, ferie wakacje rzadza sie swoimi prawami).

W pociagach CRH dostepne sa: wrzatek(b.wazna rzecz w Chinach), toalety(rowniez w wersji ‚western’), luki bagazowe, wagon restauracyjny oraz personel serwujacy napoje i posilki w wagonach, torebka na smieci, gniazdo zasilania pod fotele(nie zawsze), wi-fi(nie zawsze, dopiero wprowadzja). Kabiny sa hermetyczne, w calym pociagu obowiazuje zakaz palenia.

Rodzaje i numeracja pociagow:

G-Gaosu, C-Chengji, D-Dongche, Z-Zhida, T-Tekuai , K-Kuaisu

G1-G2998 CRH maksymalna predkosc 300km/h

G6001-G7998 CRH maksymalna predkosc 300km/h

C2001-C2998 CRH maksymalna predkosc 300km/h (Pekin-Tianjin)

D1-D3998 CRH maksymalna predkosc 250kmh

D4001-D7998 CRH maksymalna predkosc 250km/h

Z1-Z998 Ekspress bezposredni, maksymalna predkosc 160km/h, klimatyzowane

T1-T798 Ekspress, maksymalna predkosc 160km/h, klimatyzowane (Guangzhou-Hong Kong)

T801-T898 Ekspress, maksymalna predkosc 160km/h, klimatyzowane

T5001-T9998 Ekspress, maksymalna predkosc 160km/h, klimatyzowane

K1-K1998 Szybki, maksymalna predkosc 120km/h, wiekszosc klimatyzowana

K7001-K9998 Szybki, maksymalna predkosc 120km/h, wiekszosc klimatyzowana

1-2998 Zwykly, maksymalna predkosc 120km/h, niektore klimatyzowane

4001-5998 Zwykly, maksymalna predkosc 120km/h, niektore klimatyzowane

6001-7998 Wolny, brak klimatyzacji

Bezpieczenstwo:

Niezaleznie od rodzaju pociagu, kazdy wagon ma swojego prowadnika/prowadniczke, ktorych zadaniem jest m.in. trzymanie porzadku. W pociagach jest bardzo bezpiecznie(domena calego kraju). Regularnie widzi sie spacerujace po pociagu patrole, do tego pracownikow kolei- w skrocie 180stopni odwornie w porownaniu z Polska, gdzie na 1 pociag przypada 1 maszynista i 1 kontroler biletow. Nigdy nie spotkalem sie z zadna ‚krzywa’ akcja w pociagu, z wyjatkiem malych klotni ze ktos komus zajal miejsce na bagaz swoim mandzurem.

Jesli w plecaku mamy latwe do zastapienia i tanie rzeczy(ciuchy itp.) to mozesz rzucic bagaz gdziekolwiek chcesz- na 99% nikomu sie do reki nie przyklei. Gotowka, dokumenty, sprzet foto- wiadomo to inna sprawa. Bezpiecznie jest, ale zdrowy rozsadek trzbea zachowac jak wszedzie indziej.

Uwagi:

•po wejsciu do pociagu usiadz i odczekaj 10-15min. Chinczyki beda sie krecic niemilosiernie. Beda poprawiac, przestawiac bagaze, przemeblowywac polki z calym dobytkiem. Spacery do WC, i obowiazkowa wycieczka po wrzatek. Na poczatku w wagonie jest CHAOS.

•jesli podrozujesz sleeperem to konduktor/prowadnik zabierze Ci bilet a da ‚karte pokladowa’ (kawalek plastiku z nr twojego miejsca). Na 30-50min przd twoja stacja przyjdzie, obudzi i odda bilet, ktory trzeba okazac na stacji docelowej przed wyjsciem z dworca.

•w kazdym pociagu jest ‚WARS’. Zestaw obiadowy powinien kosztowac w rejonie 15-20rmb (CRH jest drozszy). WARS bywa adoptowany na sypialnie przez pasazerow bez miejscowek, ale obsluga dopilnuje zebys mial gdzie zjesc.

•oprocz WARSa po pociagu jezdza wozki ze spozywka. Mozna kupic przegrychy, zupki, owoce, slodycze, napoje, piwo(lub cos mocniejszego). Ceny wyzsze niz w ‚normalnym’ skepie ale roznica nie jest zaporowa.

•za spozywanie alkoholu nie grozi mandat, za wiesniackie i prostackie zachowanie pewnie juz tak;) Palic mozna miedzy wagonami.

•Toalety prezentuja sie roznie, czasem lepiej czasem gorzej. Papieru nigdy sie nie spodziewaj. CRH ma oczywiscie lepszy standard. Sa zamykane przed postojami (nie dotyczny CRH).

 

Aktualizacja Lpiec 2015:
Mapa szybkiej kolei w kraju:

crh

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>