W Chinach, jak wiele innych dziedzin, lotnictwo cywilne rozwija się dynamicznie. Niedawno czytałem jak bardzo poszukiwani sa piloci. Linie lotnicze tojedno, ale w Chinach prywatne maszyny zaczynaja  schodzić jak świeże bułki, tlyko ‚szoferów’ niedostatek;)
Na początek kilka liczb:

• w 2010 roku dostawy samolotów dla chińskich linii osiągnńeły 30% światowej sprzedaży maszyn,
• w marcu 2013 Boeign świętował dostarczenie tysięcznej maszyny na chińskim rynku,
• wg szacunków do 2030 roku na chińskimniebie  latac ma 5980 maszyn obsługujących loty cywilne,
• w latach 2011-2015 ambitne plany przewidują budowę 82 nowych, oraz rozbudowe 101 istniejocych lotnisk,
•ponad 2/3 lotnisk  w trakcie budowy jest w Chinach,
• każdego roku w kraju przybywa średnio 12-15 lotnisk,

W 2003 lotnisko w Shenzhen  obsługiwało 10mln pasażerów rocznie, ale w 2007 było to już 20mln.
Pod koniec listopada lotnisko w Shenzhen otworzyło nowy, 3 terminal.  Słowo ‚terminal’ nie jest tu do końca trafne ponieważ ‚3ka’-gigant, z powierzchnia 430 000m2,  jest 3x większa niż T1 i T2 razem wzięte. Planowany maksymalny roczny ‚przemiał’  to 45mln pasażerów.  Kształtem ma przypominać smaolot…
Koszt budowy to ponad 600mln funtów. Oczywiście już zaczęsto spekulować czy taki kolos ma prawo bytu skoro  Shenzhen nie ma ani jednego połączenia z Europa:) To że Bao’an jest jednym z najruchliwszych (chyba 4te)lotnisk w kraju do niektórych nie dociera.  Podobny ton jak w temacie ‚miast widm’, albo w Pekinie są sami idioci pozwalający wydawać biliony $ na bezsensowne inwestycje, albo wiedzą co robią i przygotowują się z wyprzedzeniem…..pewności nie mam, ale raczej to drugie….

Sama konstrukcja to ‚inteligentny’ moloch zasilany częściowo  energią słoneczną,  konstrukcja dachu pozwala na imponującą ilość światła naturalnego etc.  Na inżynierii/architekturze się nie znam, ale moim zdaniem T3 prezentuje się efektownie(zakładam, że rzeczywistośc jest zgodna z projektami włoskiego Fuksa):

(zdjęcia/grafika:  Studio Fuksas)

Tagged on:                 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Shares