O kolejach, w takim czy innym charakterze było juz wiele razy:
Na kolejach robi sie…duzo.
Kolejowo-noworocznie
Wyjscie smoka, czyli idzie nowe
Pzdr dla PKP, wiem do znudzenia
Pozdrowienia dla PKP, ponownie:)
Hard sleep
ROBI SIE…duzo!
Pozdrowienia dl a PKP


Dzisiejszy news kolejowy:

Chińskie koleje otworzyły najdłuższe połączenie w kraju.  Pociąg T38/35 będzie śmigać z Guangzhou(Kanton) na południu kraju do Urumqi w zachodniej części prawie przy granicy z Kazachstanem. Podróż trwa 52 godziny,  trasa to 4684km. Do transsyberyjki ‘trochę’ im  brakuje, ale i tak trasa zacna…

Regularnie słyszy się lub czyta się jakieś nowinki z chińskiej kolei. Kolej w Chinach ważna sprawa, sam Mao preferował podróże właśnie pociągiem (by the way, wczoraj była rocznica smierci wodza).
W 2012 uruchomiono najdłuższe na świecie połączenie szybkiej koleji. Chodzi oczywiście o trasę Pekin-Guangzhou, 2298 kilometrów w zaledwie 8 godzin. Na tę samą trasę ‘zwykły’ pociąg potrzebuje 22 godziny…Skład CRH(China Rail High-Speed) zasuwa ze średnia prędkością 300km/h i zatrzymuje się na 35 stacjach po drodze. W Chinach już na nikim nie robi to wrażenia…

(wagon sypialny hard sleeper, ‚zwykły’ skład, nie CRH)

W końcem 2012 na chińskiej ziemi leżało 98 000 km trakcji kolejowych, a same tory dla CRH to 9356km. Ta liczba z pewnościa jest już nieaktualna ponieważ np. Pekin niedawno połączono z Dalianem szybką koleją. Kraj do małych nie należy to i liczby mogą wydawać się ogromne. 25% pasażerów z całego świata podróżuje właśnie chińską koleją, skala funkcjnowania również w świecie niespotykana, może z wyjątkiem Indii więc i środki muszą być adekwatne…

Oczywiście, jak wszędzie, zdarzają sie też ‘wtopy’. Przykładowo w 2011 dwa składy CRH zderzyły się, zabijacąc 40 osób i  zaczyęły debate nad bezpieczeństwem tych pociągów. Po wypadku doraźnie zredukowano maksymalna prędkośc z 350 do 300km/h. Dochodzenie wskazało uderzenie pioruna jako przyzczynę, a dziś mało kto o tym incydencie pamięta…

(dworzec Hangzhou East Station)

Jak z każdą większą inwestycją w Chinach głosy są podzielone. Optymiści przyklaskują, pesymiści trąbia, że rozbudowa kolei to nakręcanie PKB, a bilety i tak są/będą za drogie dla Chińczyków. Gdzie specjaliści i inni ekonomiści nie potrafia dojść do porozumienia tam ja nie będę próbować, ale z perspektywy pasażera mogę powiedzieć, że obłożenie w szybkiej kolei jest bardzo przyzwoite, pociągi D czy G, którymi podrózuję, średnio w 80% zapełnione, a często nie widać wolnych miejsc…

Ceny biletów oczywiście nie są przystępne dla każdego, ale mi to wygląda jakby eksperci nie wzieli pod uwagę wzrostu poziomu życia mieszkańców, do tego rozwój turystyki, nie tylko zagranicznej…Póki co ludzie jeżdżą, pociągi kursują, sieć kolejowa sie rozwija, ….Roczny budżet kolei na rozbudowę to $100mld, a docelowy plan to połączenie szybką koleją wszystkich stolic prowincji i  miast drugiej ligii do 2015, a do 2020 podciągniecie szybkiej kolei do wszystkich miast z ludnościa 500 tyś i więcej.

(skład CRH Hangzhou East Station)

A w Polsce? Już za rok na trasę wyjedzie pierwsze Pendolino!!!!

 

(źródło:tvn24.pl)

Wiem, wiem, nie można porównywać Dawida z Goliatem, ale nie mogłem sie powstrzymać:)
4ty rok mi tu leci, widze zmiany, zmiany na lepsze. Można mieć różne zastrzeżenia do władzy, nie wszystkim przybywa równomiernie, ale gdzie jest idealnie?  Partia ma plany, które systematycznie realizuje  bo wydaje im się, że tak będzie dobrze.  Jak dadzą ciała nikt nie będzie miał watpliwości kogo winić.

W Polsce, gdzie trwa permanentna kamapania wyborcza bo ‚już za 3 lata wybory’, priorytet jest jeden- słupki i poparcie. Ktoś da dupy to zwali na poprzedników, albo Bruksele…no ale za rok będzie Pendolino:). I pytanie jest jedno: komu będzie dane przeciąć wstęgę, odtrąbić sukces i zrobic sobie zdjęcie. Tylko co to za sukces, że po 30 latach od zmian mamy porządny pociąg…..? A pocią to nie wszystko, jeszcze trakcje pozostaja do wymiany;)

pzdr
Tagged on:     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Shares