Wczoraj władze miasta poinformowały o wprowadzeniu ograniczeń ilości rejestrowanych samochodów. Powody są 2 i są one oczywiste- walka z zanieczyszczeniem i natężeniem ruchu. Miasta rozwijają sie dynamicznie, widac to gołym okiem, metra się kopią, drogi, wiadukty i inne obwodniece też się mnożą, ale to za mało. Chiny mają problem z przyjęciem  przybywających na drogach aut. Inaczej: poza miastem można się wozić bo drogi są i są dobre, ale w mieście…

(Hangzhou kolejka do rejestracji- 25 marzec – zdjęcie: China daily)

Po ogłoszeniu we wtorek zmian wchodzących w środę władze miasta mogły sie spodziewać większej ilości petentów:) Jest wzmianka o jakimś obrotnym cwaniaku, który chciał we wtorek w ostatniej chwili kupić i zarejestrować…200 vanów, ale udało mu się znaleźć (i kupić) ‚tylko’ 70:)

Rozwiązanie wpowadzane w Hangzhou nie jest  nowością.  Zaczęło sie od Pekinu i Szanghaju, gdzie próbuje się w ten sposób kontrolować ilośc aut  wyjeżdzajacych na ulice metropolii, a później dołączyły Guiyang, Tianjin i Guangzhou. Hangzhou  jest 6tym miastem idącym w tym kierunku…

Miasto ustanowiło roczny limit na 80 000, co oznacza, że  tylko tyle aut może przybyć w ciągu jednego roku. 80% rejestracji rozdawane będzie w ramach loterii, a pozostała pula licytowana, gdzie cena wywoławcza to 10 000RMB ($1628). Jakie więc szanse ma ‚Kowalski’  na zarejestrowanie auta w trybie ‚loteryjnym’? Na podstawie poprzednich lat miasto szacuje, że 1 na 30 kandydatów dostanie upragnioną rejestracje…

(Zhengzhou 2011- poza godzinami szczytu)

Limity rejestracji nowych aut to nie jedyne działania ‚redukcyjne’. Wiele miast ma systemy zakazujące poruszania sie w konkretne dni, na podstawie cyfr na tablicach rejestracyjnych. Hanghzou od 20011  dawkuje ilośc aut. W godzinach 7.00-8.30 oraz 17.00-18.30 dni roboczych 20% aut jest unieruchomionych. Od 5 maja  okno czasowe będzie wydłuzone: 7.00-9.00 rano i 16.30-18.30.

(Szanghaj 2013- godziny szczytu)

Nie ma lekko, ludziom sie powodzi coraz bardziej, ale mieć auto to nie wszystko, wypadałoby nim jeszcze jeździć a nie stać w korkach.
Pekin  zredukował w tym roku ilośc  reejstracji do 130 000, ucięli prawie o połowę- w 2013 do rozdania było 240 000 ‚blach’. W ramach walki ze smogiem osoby rejestrujące ekologiczne fury, jak np.  BYD E6 który się ładuje a nie tankuje, są uprzywilejowane. 20 000 z puli zarezerwowane jest właśnie dla nich. Na razie ludzie podchodzą do e-samochodów sceptycznie, ale z czasem, podobno sie przestawią. Stolica planuje postawic 1000 punktów łądowania , a jeśli infrastruktura będzie zapewniona to i elektrycznych aut przybędzie…

Tagged on:         

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Shares