W Chinach też się kombinuje. Już ktoryś raz media donoszą o karach nałożonych na wielkie biznesy. Ostatni głosno zrobiło się o rynku motoryzacyjnym, a dokładniej o cenach importowanych samochodów. Okazuje się, że chiński klient mocno przepłaca. W toku jest dochodzenie mające na celu wyjaśnić jakim cudem cena tego samego auta w Chinach bywa 3x wyższa niż np. na amerykańskim rynku…

 

Na sprowadzane z zagranicy auto nakładane są 3 podatki: cło(25%), VAT(17%) i podatek konsumpcyjny.

Zaczęto się zastanawiać jak to jest, ze podatki podnosza wartość auta o 1.5-2 razy, a jego cena w salonie jest 2-3 wyższa. Wstępne podejrzenia padły na rozgrywki między producentami i oficjalnymi dealerami, którzy zawyżaja ceny.

Podobno przedstawicielstwa handlowe 4S(Sale, sparepart, servise & survey), mające spory monopol,bez szczypania się serwuja zawyżone ceny na auta, serwis czy czesci.

(Roll-Royce, Xi’an)

Chiński rynek, żadna niespodzianka, jest ogromny, nienasycony i bardzo ważny dla producentów. Od 2008 jest to największy naświecie rynek zbytu. W 2009 sprzedanow kraju 62mln pojazdów, a do 2020 liczba ta ma sięgnąć 200mln(!). Audi sprzedaje tu najwiecej swoich samochodow (450 000) i przewiduje 11% wzrost w 2014. Wg prognoz podobne wyniki osiągnie niedługo BMW spychając amerykanski rynek na druga pozycję. Cyrki cenowe dotyczą głownie droższych i bardziej luksusowych modeli. Logika jest chyba prosta. Chciwce wyszły z założenia że można naciągac Chińczyka, bo ten, zarobiony, na swoim prestiżu nie będzie oszczędzac, tak tu teraz jest.

Porównajmy:

Model                  USA(rmb)   Chiny(rmb)  różnica

VW Touareg 3.6         295,400    780,000     264%

Porsche Cayenne 3.6    302,100    886,000     294%

Audi Q7 3.6            313,400    1,19mln     332%

Politycy, urzędnicy ostatnimi laty bardzo upodobali sobie luksusowe zagraniczne marki (Benz, BMW, AUdi…).

Naród widzi i naród krytykuje. Jakiś czas temu wprowadzono rozporzadzenie, ze jakaś część publicznej ‚floty’ musi być rodzimej produkcji.

Nie jest tak że Chiny nie mają swoich luksusowych aut rodzimej produkcji. Po prostu prestiż się liczy, a jeśli prestiż kupowany jest za publiczne pieniądze to kto się będzie szczypać? Dopiero w 2002 odgórne ograniczenia trochu uregulowały sprawy, ale nadal większość służbowych/państwowych fur to zagraniczne marki…Prywatnie, kasiasty Chińczyk nadal stawia ma ‚obce’ marki nad swoje chińskie wynalazki.

(Jaguar, Xi’an)

Jest jednak nadzieja…

Powoli Chiny zaczynają uświadamiać sobie że zamiast być robionym w wała przez zachodnich gigantów może lepiej kupić ‚swojaka’. Politycy promują nowe luksusowe modele HongQi (Red Flag/Czerwona Flaga). Kiedyś zarezerwowane dla wysoko postawionych partyjnych, dziś przeżywa drugą młodość.


(foto:http://www.faw-hongqi.com.cn)

Minister Spraw Zagranicznych Wang Yi oficjalnie zmienił zachodnią furę na model H7  Czerwonej Flagi, symboliczny gest. Fura kosztuje między 300 000 a 480 000rmb (160 000- 260 000zl). W porównaniu do zagranicznych  luksusowym modeli to jak za darmo;) Po ogłoszeniu, ze minister przerzucil się na furę Hongqi, producentowi mocno skoczyły notowania na giełdzie.

 

W 2009, na okragłą, 60 rocznicę proklemacji CHRL Hu Jintao nie jechał po Placu BMW czu Audi, jechał swoim, czerwonym (mimo ze czarnym;) HongQi:

(foto: chinadaily)

Wracając do numerów zachodnich producentów,

Narodowa Komisja ds Rozwoju i Reform prawdopodobnie dobierze im się konkretnie do dupsk. Niedawno ukarali 6 producentów mleka rekordową grzywna $110mln za manipulowanie cenami, kontrolują m.in.firmy farmaceutyczne (np. GlaxoSmithKline czy Merck)itp. I bardzo słusznie, nikt nie lubi być robiony na kase, nawet jeśli go na to stać.

Audi, BMW czy Benz nie skomentowały zarzutów…

pzdr!
Tagged on:         

One thought on “Chińskie, samochodowe, zmowy cenowe.

  • 24/08/2013 at 11:14
    Permalink

    Pokradli technologie to maja teraz swoje autka. Swoje chinskie modele zywcem zerzniete od zachodnich producentow, tylko norm bezpieczenstwa nie spelniaja jak ich pierwowzory. a ten H7 nawet ladny

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Shares