Miesiąc temu pisałem o Apple w kontekście rynku smartfonów. Dobrych wieści dla giganta z Kalifornii nie było., spadało im.

[udział firm na chińskim rynku smartfonów]

Eksperci jako jedną z głównych przyczyn podawali brak modeli średniej klasy(ceny) w ofercie Apple. Patrząc na lidera chińskiego rynku (Samsung) faktycznie może być to prawdą. Samsung ma pełną ofertę, od tanich zabawek , przed średnia klasę po serię Galaxy  z  nowym ‘dzieckiem’ S4. W Chinach można doić wyższą klasę, ale to za mało dla takiego giganta jak Apple.

[salon  Apple  na Nanjing Road, Szanghaj]

Wygląda na to, że firma posłuchała ludu i/lub ekspertów. We wtorek odbyła sie prezentacja nowych modeli 5S i 5C. 5S to nowa generacja iphona, ale w 5C pokładane są nadzieje, przynajmniej w konktekście chińskiego rynku. 5C to ‘budżetowa’ wersja legendarnej zabawki, która ma polepszyć sytuację Apple w Chinach, a pewnie nie tylko tu…

Na uwagę zasługuje fakt, że po oficjalnej konferencji w Kalifornii, rpo az pierwszy w Pekinie(i Chinach) odbyła sie impreza-prezentacja owych modeli. Było to spotkanie z dziennikarzami, gdzie odtworzono nagranie z kalifornisjkiej prezentacji, ale dobre i to;)

[Photo by Wei Xiaochen-Asianewsphoto]

Była prezentacja, były media, jest szum, ałe psychozy i kolejek pod salonami brak. Rozchodzi się oczywiscie o kase. Nowy 5S ma kosztować  5288rmb/$864/2733zl, i tu  żadna niespodziank bo iPhone zawsze się cenił. Niezadowolenie kierowane jest na 5C, który miał sprawić że iPhone stanie się osiągalny dla znacznie większej klienteli, która nie może sobie pozwolic na sztandarowy model. Okazało się, że ‚budżetowy’ 5C jest tylko o 800rmb/$130/ 400zl tańszy. Chiński klient nie jest zadowolony. 90% chińskich użytkowników w przeprowadzonej w internecie  sondzie wyraziło niezadowolenie z ceny 5C i oświadczyło, iż nie ma zamiaru kupić modelu.

 

[Photo by Wei Xiaochen-Asianewsphoto]

I rodzi się pytanie: o co tu chodzi?
Gigant pokroju Apple z pewnościa ma swoich specjalistów, analityków i im podobnych, którzy jakiś cel w tej strategii widzą. Jednocześnie, na chłopski rozum, takie ceny nie zmienią wiele. Człowiek celujący w 5C który musi wyłożyć 4288rmb, z pewnościa zastanowi sie nad dołożeniem tych 800rmb i weźmie 5S. Efekt taki, że Apple nadal nie oferuje tańszej wersji iPhona, mimo, że ma go teoretycznie  na stanie…
Konkurencja oferuje modele tej samej klasy za ok 2500rmb. Z pewnością znajdą sie wierni wyznawcy sekty ‘Apple’, ale firma nie umocni swojej pozycji nie łowiąc nowych klientów.
Dla porównania ten sam iphone 5C będzie w Stanach kosztować $200mniej . W kanadzie 5S będzie kosztował mniej więcej tyle samo co tańszy brat 5C w Chinach (719CAD/4265rmb)…
Apple zrobił jedna rzecz dobrze-  wypuszcza modele  prawie równolegle z premierą w USA. Wczesniej były kilkumiesięczne różnice, które skutkowały milionowymi stratami.  Iphone 5 debiutowałw USA we wrześniu, a do Chin trafił w grudniu…Przed właściwym początkiem sprzedaży w Chinach , modele były szmuglowane z Hong Kongu. Teraz nie będzie potrzeby szukać w szarej strefie skoro można iść do salonu. Do teraz 70% modeli iPhona sprzedanych w HK trafiało do Chin, czy to szmuglowane czy też kupowane przez turytów z Chin. Przez ten proceder Apple HK musiał podnieść ceny, oddając jednocześnie 1sze miejsce Singapurowi w rankingu najtańszych gadżetów Jabłka

[apple.com]

Wygląda na to, że Apple nadal koncentruje sie na bardziej ‚kasiastej’ grupie ludzi, ich prawo. Moim zdaniem  odbije się im to czkawka. Za kilka lat, jak statystyczny Chińczyk będzie zarabiał więcej( podobno do 2020 ma zarabiać tyle do statystyczny Amerykanin) . Chińczyka będzie stać na więcej. Ale Chińczyk będzie przywiązany i przyzwyczajony do marki, którą używał od lat. Dzis w smartfonach króluje Samsung i to on będzie mocniej zakorzeniony w głowach.

To tylko moje teorie, nikt mi za doradztwo nie płaci, i słusznie, bo się nie znam;) pzdr

 

Tagged on:     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Shares